Sådan forholder
du dig til gener
fra dine naboer

I ejendomsforeningen modtager vi nu og da klager fra en beboer vedrørende en anden beboer, typisk i forbindelse med støj. Dette er forventeligt i et fællesskab som vores, hvor mange beboere bor tæt op ad hinanden, kun adskilt af ikke særligt lydisolerende betonvægge.

Livet skal leves, og en gang imellem kan den smutte for os alle - enten i den gode stemnings navn, eller fordi man måske ikke selv er klar over, at man faktisk støjer udover sin egen bolig.

I bestyrelsen opfordrer vi til, at man altid først søger at løse problemerne nabo-til-nabo. Ring på døren og sig venligt, hvad problemet er. I langt de fleste tilfælde kommer man langt med denne form for åbenhed og dialog.

Hvis det alligevel går galt, f.eks. ved gentagne hændelser og henvendelser uden virkning, er det muligt at klage til ejendommens administration eller bestyrelse, som vil behandle klagen. Vi vil dog altid høre til, om der netop er søgt dialog direkte med naboen. Det skal altid være udgangspunktet.

Hvis du ender i en situation, hvor en klage er nødvendig, skal du som minimum oplyse os om følgende:

  1. Dato og tidspunkt for hændelsen
  2. Navn og lejlighedsnummer på beboer, der klages over (og naturligvis eget ditto)
  3. Kort beskrivelse af hændelse, inkl. af den dialog, der har været direkte med den omtalte beboer.

Bestyrelsen og administrationen vil registrere og behandle modtagne klager, og i grove og vedvarende tilfælde vil vi indenfor rammerne af foreningens vedtægter søge genen stoppet, f.eks. ved at nægte forlængelse af et fremlejemål, hvis der er tale om det.

Men som nævnt skal det helst ikke komme dertil. Læs og respekter derfor ejendommens husorden (klik hér) og søg venlig dialog med din nabo, hvis tingene er ved at skride.


Med venlige hilsener

- Bestyrelsen og administrationen